- Echografie en shockwave
- Hyperbare zuurstoftherapie
- Geen verplichting tot contract
Klachten | Wat kunt u doen in het geval van een klacht? SCN
Natuurlijk doet uw chiropractor er alles aan om de behandeling en het contact zo prettig mogelijk te laten verlopen. Soms kan het gebeuren dat dit toch niet helemaal gaat zoals u wilt. Bijvoorbeeld wanneer u ontevreden bent over de manier waarop de chiropractor met u of uw klacht omgaat. Het is goed om dit kenbaar te maken. Dit doet u niet alleen voor uzelf, maar ook voor andere patiënten. Zo helpt u de kwaliteit van chiropractie te verbeteren.
Ga in gesprek met uw chiropractor
Mocht u ontevreden zijn over uw behandeling probeert u dan eerst zelf met de zorgverlener een oplossing te vinden. Vaak helpt het om voor uw probleem duidelijk tijd en aandacht te vragen. Meestal worden op deze manier al veel problemen opgelost.
Klachtenfunctionaris
Komt u samen niet tot een oplossing dan heeft iedere bij ons geregistreerde chiropractor een klachtenfunctionaris tot zijn/haar beschikking die zal bemiddelen bij de klacht. Wij adviseren u contact op te nemen met uw chiropractor en te informeren naar de klachtenprocedure zoals deze bij hem/haar van toepassing is. Komt u hier niet uit dan zijn wij u graag behulpzaam.
Geschil
Lukt de bemiddeling niet dan kan er sprake zijn van een geschil. Conform de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (WKKGZ) zijn alle SCN geregistreerden chiropractoren (met andere zorgdisciplines in de complementaire beweegzorg (CBZG), aangesloten bij een onafhankelijke geschilleninstantie. Deze instantie, de Stichting zorggeschil, geeft binnen zes maanden een bindend oordeel.
Klik voor meer informatie over de Stichting zorggeschil op; www.zorggeschil.nl
Het is niet mogelijk direct een klacht in te dienen bij de geschilleninstantie zonder de eerdere stappen te hebben doorlopen.
Deze klachtenregeling is uitsluitend van toepassing op de in het register van de Stichting Chiropractie Nederland opgenomen chiropractoren.
Klachtenregeling SNRC
Probeer eerst in een persoonlijk gesprek met uw chiropractor het probleem te bespreken en op te lossen. Lukt dit niet, dan kunt u een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris van de SNRC. De klachtenfunctionaris van de SNRC is onafhankelijk en zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht. Om het klachttraject af te ronden, informeert de klachtenfunctionaris u binnen 6 weken na het indienen van uw klacht over zijn oordeel. Met een oordeel wordt bedoeld dat schriftelijk wordt aangegeven welke beslissingen hij over en naar aanleiding van de klacht heeft genomen en welke maatregel(en) eventueel worden genomen. De termijn van 6 weken kan maximaal verlengd worden met vier weken, als u daarvan tijdig op de hoogte wordt gesteld.
Als beide partijen tevreden zijn over het oordeel, dan is de klacht hiermee afgedaan. Indien u niet tevreden bent en de klachtenprocedure wilt voortzetten, dan is er sprake van een geschil. Na het oordeel van de klachtenfunctionaris heeft u 12 maanden de tijd om te beslissen of u het geschil wilt indienen bij de geschilleninstantie Stichting Geschilleninstantie Register Chiropractoren (SGRC). Uitspraken van de geschilleninstanties in de zorg kunt u vinden op de website geschillendossier.nl